Tiina Lamminaho
– Paljon ajavalle sähköauto on ykkösvalinta taloudellisistakin syistä, vaikka ei ajattelisi ollenkaan ympäristöasioita. Sähköauton hankintahinta on kalliimpi, mutta ajaminen reilusti halvempaa kuin polttomoottoriautolla. Itse laskin, että sähköauton kalliimman hankintahinnan säästää käyttökustannuksissa neljässä vuodessa, mutta nyt kun bensan hinta on noussut, hankintahinnan erotus tulee takaisin nopeammin, ehkä jo alle kolmessa vuodessa, Tarmo Ketola toteaa.
Ketola osti käytetyn Teslan pari vuotta sitten.
– Olin päättänyt, että seuraava auto, jonka hankin, on vähäpäästöinen. Katselin pitemmän aikaa biokaasuautoja, mutta kun niitä ei pysty tankkaamaan omalla kylällä, ei se tuntunut hyvältä vaihtoehdolta, Ketola kertoo.
– Se, kuinka nopeasti hankintahinnan erotuksen saa takaisin käyttökuluissa säästämällä, riippuu tietenkin siitä, paljonko ajaa, Ketola toteaa ja kertoo itse ajavansa 30 000- 40 000 kilometriä vuodessa.
– Kilometrit kertyvät lähes yksinomaa työmatkoista Petäjäveden ja Jyväskylän väliltä. Olen huomannut, että moni muukin on tehnyt samansuuntaisia laskelmia ja päätynyt sähköautoon. Vielä ennen koronaa Petäjäveden ja Jyväskylän välillä tuli vastaan yksi sähköauto, nyt niitä tulee kymmenkunta, Ketola kertoo.
Traficomin tilastot tukevat Ketolan havaintoa; moni muukin on ostanut sähköauton. Syyskuussa rekisteröidyistä uusista autoista jo 40 prosenttia oli täyssähköautoja. Käytettynä maahan tuoduista autoista täyssähköautoja oli viime vuonna noin 20 prosenttia, alkuvuoden aikana prosenttiosuus on noussut 24 prosenttiin.
– Varsinkin Hollannissa ja Saksassa on tuettu rajusti sähköautojen ostamista, nyt niitä myydään muutaman vuoden ajettuna ja niitä tuodaan Suomeenkin. Ruotsista tuodaan Suomeen uusiakin sähköautoja nyt, kun kruunun kurssi on edullinen, Ketola toteaa.
Sata kilometriä puolellatoista eurolla
Ketola lataa sähköautonsa kotonaan, mitään isoja investointeja latausta varten ei tarvittu.
– Voimavirtapistoke oli valmiina, kuten monilla vanhoilla maatiloilla, ja sulakekoko oli riittävä. Auton käyttökustannuksia saa alennettua paljon latauksen ajoituksella. Minulla on nettisovellus, joka ajoittaa latauksen halvimpiin tunteihin. Kun tulen illalla töistä kotiin, laitan auton kiinni laturiin ja automatiikka aloittaa latauksen, kun sähkön hinta on alhaisimmillaan, Ketola kertoo.
– Tammi-elokuun aikana toteutunut polttoainekustannus oli 1,50 euroa sadalla kilometrillä, eli noin kymmenesosa dieselauton polttoainekuluista. Laskin mukaan sähkön kokonaishinnan siirtoineen ja perusmaksuineen. Ketola kertoo pystyvänsä ajamaan yhdellä akullisella 400 kilometriä.
– Kesällä pystyy helposti ajamaan kaksi tai kolmekin päivää työmatkoja lataamatta, talvella kulutus on enemmän, mutta kyllä silloinkin Jyväskylään ja takaisin pääsee helposti, Ketola toteaa.
– Pienempiakkuisiakin sähköautoja on, ja niitä saa halvemmallakin. Petäjäveden ja Jyväskylän välin ajamiseen riittäisi varmaan pienempiakkuinenkin auto, jos perheessä olisi toinen auto pitempiä matkoja varten. Meilläkin on, ainakin vielä, toisena autona polttomoottoriauto. Omalla sähköautollaan Ketola on ajanut metsäautoteilläkin, marja- ja sieniretkillä.
– Neliveto on erittäin hyvä, mutta kyllä autosta huomaa, että se on Kaliforniassa suunniteltu. Ärsyttäviä asioita ovat voimakas lumen pakkautuminen rengaskoteloihin ja onnettomat roiskeläpät, maalipinta ei oikein tykkää hiekkatiestä, Ketola toteaa.
– Vuosihuolto-ohjelmaa kaikissa sähköautoissa ei ole samaan tapaan kuin polttomoottoriautoissa, mutta eivät ne silti huoltovapaita ole. Kuluvia osia on seurattava sähköautossakin, vaikka öljynvaihtoa ei tarvitakaan.
Säästöllä lyhentää autolainaa
Päätös sähköauton hankkimisesta oli Ketolalle helppo.
– Edellinen autoni alkoi esittää sellaisia merkkejä, että se täytyy vaihtaa. Siinä tilanteessa oli helppo näillä ajomäärillä valita sähköauto. Kun autonvaihto tuli ajankohtaiseksi, oli helppo laskea, että tämä tulee edullisemmaksi. Jos alla olisi auto, jota ei välttämättä tarvitsisi vaihtaa, olisi ehkä hankalampi laskea, kannattaako vaihtaminen, Ketola pohtii.
– Tokihan myös korot ovat nyt korkealla, mutta toisaalta minulla autoiluun koko vuoden aikana menevä sähkö maksaa saman verran kuin joillakin diesel tai bensa kuukaudessa. Säästyvällä rahalla maksaa korkoja ja lyhentää lainaa jo aika paljon. Ymmärrän kyllä sen, että tällä hetkellä autolainan ottaminen ei houkuttele. Toisaalta fossiilisten polttoaineiden hinnat pysyvät varmasti korkealla tulevaisuudessakin, ja ilmastonmuutoksen takia niistä on pakko luopua. Vähän ajaville sähköauto ei Ketolan mukaan ole välttämättä ajankohtainen.
– Vähäiset ajot eivät ole iso ongelma päästöjen näkökulmasta. Toki nyt on tullut markkinoille halvempia sähköautoja, vaatimattomammilla akuilla, eli sähköautojakin saa jo ihan järkevään hintaan, Ketola toteaa.
– Eikä pidä unohtaa, että paras tapa pienentää autoilukustannuksiaan ovat kimppakyydit.