(Kuva Matka-Mäkelän Facebook-sivulta.)
Matka Mäkelältä lisää vuoroja
– Naapuriyhtiön lopettaminen oli iso pala meillekin, monta kohtaa on katseltava eri vinkkelistä ja mietittävä uudelleen, Matka Mäkelä Oy:n toimitusjohtaja Matti Mäkelä toteaa Töysän Linjan konkurssiin viitaten. Matka Mäkelä on lisännyt omia vuorojaan Keuruun ja Jyväskylän välillä ja ajaa nyt koulupäivisin Petäjävedeltä Jyväskylän suuntaan ja takaisin yhdeksän vuoroa sekä Petäjävedeltä Keuruun suuntaan ja takaisin kahdeksan vuoroa.
– Olemme pyrkineet paikkaamaan aukkoa, jonka Töysän linjan lopettaminen aiheutti. Olemme saaneet myös sovittua hyvin Petäjäveden kunnan kanssa oppilaiden kulkemisen, Mäkelä sanoo.
– Aivan samanlaisena emme ole Töysän linjan vuoroja ottaneet itsellemme. Keskussairaalan suunta on haastava; sairaalalle asti me emme aja, mutta olemme sovitelleet siihen vaihtoyhteyden Killeriltä Jyväskylän paikallisliikenteen autoon. Näin saamme palveltua keskussairaalalle menijät, mutta toisaalta saamme pidettyä omat yhteytemme nopeina.
Mäkelän mukaan vaihtoyhteysmatkaajan on vielä maksettava molemmissa autoissa erikseen, mutta matkoja yritetään jatkossa toteuttaa siten, että maksun voisi hoitaa vain ensimmäisessä autossa.
– Jyväskylän paikallisliikenteeseenkin on tullut paljon muutoksia, asiat ovat vielä vähän kesken, eikä esimerkiksi vaihtoyhteyttä meidän autostamme keskussairaalaan löydy välttämättä vielä Matkahuollon lippupalvelusta. Mutta Matkahuollon matkakortti kelpaa myös paikallisliikenteen autossa, Mäkelä kertoo.
Asiointiliikenne kutsupohjaisena
Koulukyytejä Matka Mäkelä ajaa Petäjävedellä neljällä autolla ja asiointiliikennettä kolmena päivänä viikossa kahdella reitillä.
– Asiointiliikenne toimii kutsupohjaisesti, eli kyyti on varattava puhelimitse edellisenä päivänä. Reitiltä tehdään myös tarvittaessa pistoja, eli kyydin tarvitsija voidaan hakea muualtakin kuin reitin varresta. Toisaalta reittiä ei ajeta, jos kyydin tarvitsijoita ei ole, Mäkelä kertoo. Tarkemmat tiedot asiointiliikenteestä löytyvät Petäjäveden kunnan nettisivuilta.
Linja-autorahti kulkee Mäkelän mukaan entiseen tapaan, eli siihen Töysän Linjan lopettaminen ei vaikuttanut.
– Toki siihenkin on tullut jotain aikataulumuutoksia, mutta paketit kulkevat edelleen, Mäkelä sanoo.
– Moni asia elää vielä. Monta kohtaa tarkastellaan, kun saadaan ensin homma liikkeelle. Kun näemme, miten aikataulut toimivat, näemme myös, onko jotain muutettavaa, lisättävää tai poistettavaa.
Reittiliikenteen lisäksi Matka Mäkelä Oy tarjoaa tilausajoja ja matkatoimistopalveluita.
– Siihen puoleen korona vaikutti todella paljon. Liikevaihtomme putosi puoleen. Nyt on näkynyt vähän elpymisen merkkejä, ihmiset varaavat matkoja ja ryhmämatkoja on toteutettukin, Mäkelä kertoo. – TL