Jouko Halla-aho korjaa kolarikorjaamollaan myös ralliautoja, asiakkaita tulee muun muassa lievestuorelaisen rallitallin kautta. Palokankaan Autopelti Ky täytti tänä vuonna 30 vuotta.

 

 

Turvatekniikka muutti kolarikorjauksen

 

Kun Jouko Halla-aho perusti Palokankaan Autopelti Ky:n 30 vuotta sitten, olivat autot aivan erilaisia kuin nykyään.

– Nykyään autoissa on niin paljon kaikenlaisia turvavarusteita, ettei niitä useinkaan kannata kolarin jälkeen korjata. Varsinainen kolarikorjaus ei ole kallistunut, mutta kun peltitöiden ja maalauksen päälle tulevat kaikki turvavarusteet, nousee hinta niin paljon, että vakuutusyhtiöt eivät useinkaan lähde korjauttamaan kolaroitua autoa, vaan lunastavat sen, Halla-aho kertoo.

– Turvatekniikka on kallista ja nykyään ihan keskivertoautossakin saattaa olla monta kameraa, peruutuskameran lisäksi muun muassa kaistavahdit ja kamera, joka tarkkailee, ettei aja liian lähelle edellä ajavaa autoa. Kameratekniikkaa oli jo kymmenen vuotta sitten kalliimmissa autoissa, nyt sitä on tullut halvemmankin hintaluokan autoihin.

Kameroiden lisäksi kolarissa yleensä kärsivät turvatyynyt, joita Halla-ahon mukaan voi olla jopa kymmenen yhdessä autossa, ja ne on uusittava, jos ne laukeavat kolarissa.

– Myös autojen materiaali on muuttunut. Ennen kolarissa vääntyneitä autonkoreja oiottiin, mutta nykyautoja ei juuri oiota, Halla-aho toteaa.

Autojen lisäksi kolmessakymmenessä vuodessa ovat Halla-ahon mukaan muuttuneet myös vakuutusyhtiöiden käytännöt.

– Ennen vakuutustarkastaja tuli käymään, otti itse valokuvat ja täytti paperit. Jokaisella vakuutusyhtiöllä oli oma vakuutustarkastajansa, Jyväskylässäkin oli ainakin 15 vakuutustarkastajaa, jotka kiersivät katsomassa kolariautoja. Nyt heitä on vain muutama, Halla-aho kertoo.

– Nykyään vakuutustarkastaja ei tule paikalle kuin erityistapauksissa. Valokuvat otetaan korjaamossa ja lähetetään vakuutusyhtiöön sähköisesti, samoin täytetään tarkastusilmoitus. Aluksi se tuntui vähän oudolta, kun joutui tekemään ilmoitukset itse, mutta se on kyllä todella kätevä systeemi, Halla-aho kehuu.

 

Suurin osa ralliautojen korjauksia

 

Normaalissa tieliikenteessä kolaroitujen autojen lisäksi Halla-ahoa työllistävät ralliautot.

– Tein ralliautojen kolarikorjauksia aiemminkin, nykyisin suurin osa korjaukseen tulevista on ralliautoja. Ilman niitä tässä olisi jo nälkään kuollut, Halla-aho naurahtaa.

– Ralliautot ovat niin kalliita, että niitä kannattaa korjata. Auton rakentamisessa kilpailukuntoon on iso työ, joten jos autoa kolaroidaan, se halutaan korjata.

Ralliautoja Halla-ahon korjattavaksi tulee ympäri Suomea. – Ralliharrastuskin on mennyt enemmän ammattimaiseen suuntaan. Toki vieläkin lajin parissa on myös aivan harrastajia, mutta ei niin paljon kuin ennen. Minullekin osa asiakkaista tulee lievestuorelaisen rallitallin kautta.

Palokankaan Autopelti Ky sai alkunsa Jyväskylässä, ja siellä se toimikin 26 vuotta.

– Olin palkkatyössä peltiseppänä Sisä-Suomen Autokeskuksessa, kun työkaveri rupesi puhumaan, että laitetaan oma yritys. Siihen aikaan kolarikorjaamoilla oli töitä, ja sellaisia yhden ja kahden miehen kolarikorjaamoitakin oli paljon. Nyt niitä ei juuri enää ole, Halla-aho kertoo. Yksinään hän on pyörittänyt yritystä nyt viitisentoista vuotta, siitä asti kun yrityskumppani lähti ammattikoulun kolarikorjaamolinjalle työnopettajaksi. Petäjävedelle yritys muutti nelisen vuotta sitten.

– Asuimme Petäjävedellä, kuljin täältä Jyväskylään. Vaimollani on yritys Keuruulla ja hän rupesi puhumaan Keuruulle muutosta. Keuruulta olisi ollut liian pitkä matka kulkea Jyväskylässä töissä, mutta kun sain oman hallin täältä Petäjävedeltä, muutimme asumaan Keuruulle. Nyt työmatkaan menee vain 20 minuuttia, Jyväskylään meni kaksi kertaa niin paljon, Halla-aho kertoo.

– Yrityksen muuttoa Petäjävedelle mietin jo monta kertaa aikaisemminkin, mutta jotenkin sitä ei vain uskaltanut lähteä. Mutta kyllä asiakkaat ovat löytäneet tännekin. – TL